мσᴢαχ.вℓσg.ιя

کاربردی ترین وبلاگ عکاسی در ایران

мσᴢαχ.вℓσg.ιя

کاربردی ترین وبلاگ عکاسی در ایران

رهنمای خرید و مقایسه دوربین های عکاسی

يكشنبه, ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۰۵:۱۳ ب.ظ

دوربین عکاسی برای یک عکاس خوب چیست؟

در این مطلب قصد داریم علاوه بر ارائه راهنمایی جامع برای خرید دوربین عکاسی، بهترین دوربین‌های DSLR و بدون آینه در هر بازه‌ی قیمتی را نیز به شما معرفی کنیم. هنگامی که برای اولین بار قصد خریدن دوربین را داریم ممکن است که کمی انتخاب بین انواع دوربین‌ها و برندها مشکل‌ساز و سردرگم کننده باشد. این سردرگمی هنگامی که از انواع اصلی دوربین و کاربردهای آنها مطلع نیستیم، بیشتر هم می‌شود ولی هر قدر که با دسته‌بندی انواع اصلی دوربین‌های عکاسی بیشتر آشنا شویم، این آگاهی منجر به این می‌شود که بتوانیم راحت‌تر تصمیم بگیریم.

 

 

در ادامه قصد داریم اطلاعات مقدماتی در شناخت انواع دوربین‌ها را در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم و تا حدودی قبل از خرید اولین دوربین و تجربه شروع عکاسی، نقشه کلی و مقدماتی از این هزارتوی سردرگم کننده را در حد آگاهی و سواد خود، در اختیار شما خواننده گرامی بگذاریم تا قبل از خرید و وارد شدن به دنیای عکاسی، شناخت و دیدی کلی از دنیای دوربین‌ها در ذهنتان فراهم باشد و برحسب نیاز و شرایط خود، بتوانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید. خرید چنین ابزاری برای اولین بار، اگر با دقت و اطلاعات درست انجام شود، علاوه بر اینکه تا مدت زیادی استفاده از دوربینتان برایتان رضایت بخش خواهد بود، موجب سهولت و علاقه‌مندی بیشتر شما به ادامه یادگیری، تجربه و کار در این هنر شیرین می‌شود. اگر تمایل به کسب اطلاعات در مورد دوربین‌های فیلم‌برداری را داشتید، توصیه می‌کنیم حتما مطلب راهنمای خرید دوربین فیلم‌برداری را مطالعه کنید.

اندازه حسگر دوربین‌های دیجیتال

حسگر دوربین‌های دیجیتال در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. دوربین‌های حرفه‌ای‌تر، دارای حسگری بزرگ‌تر بوده و معمولا حسگر آن‌ها در قطع فول‌فریم و مدیوم فرمت است. دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و آماتور نیز از حسگرهای APS-C استفاده می‌کنند. در دوربین‌های کامپکت و همچنین دوربین‌های موبایل، حسگر‌های کوچک‌تری استفاده می‌شود. دوربین‌های فول‌فریم دارای قیمت بالاتری بوده و لنزهایی که به آن‌ها اجازه می‌دهند تا از حداکثر توانایی‌شان استفاده کنند نیز معمولا گران‌تر از لنزهای معمولی هستند. در مقابل، دوربین‌هایی که از حسگر APS-C استفاده می‌کنند، قیمت به‌نسبت پایین‌تری دارند. این دوربین‌ها برای شروع عکاسی و همچنین عکاسی بصورت نیمه‌حرفه‌ای، گزینه‌ای مناسب هستند. در تصویر زیر می‌توانید مقایسه‌ای از ابعاد مختلف حسگر دوربین‌های عکاسی داشته باشید.

دوربین‌های DSLR

DSLR مخفف عبارت انگلیسی Digital Single-lens Reflex Camera است که برگردان این عبارت به فارسی “دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی” است. این دوربین‌ها در ساختار خود از مکانیسم آینه‌ها برای انعکاس نور از لنز به منظره یاب اپتیکال (دریچه چشمی پشت دوربین که به وسیله نگاه کردن از داخل آن می‌توانید تصویری که لنز دریافت می‌کند، در آن تماشا کنید) این دوربین‌ها قادرند تصاویر با کیفیت بالایی را ثبت کنند و به صورت گسترده هم توسط بسیاری از حرفه‌ای‌ها و هم توسط بسیاری از تازه‌کارها از این دوربین‌ها استفاده می‌شود. در دوربین‌های DSLR کاربر می‌تواند از منظره یاب دوربین، صحنه‌ای که روبروی لنز قرار دارد را مشاهده کند و قبل از اقدام به عکس‌برداری، برای ثبت کادری زیبا صحنه‌ی روبروی لنز را ببیند. همچنین آینه موجود در دوربین هنگام فشار دادن دکمه شاتر از جلوی حسگر جابجا می‌شود تا راه رسیدن نور به سنسور (حسگر وظیفه ثبت تصویر را دارد) باز شود و تصویر ثبت شود.

 

دوربین‌های DSLR چه نکات مثبتی دارند؟

● قابلیت استفاده از لنز‌های متنوع: بسیاری از دوربین‌های دیگر مثل دوربین‌های کامپکت، قابلیت تعویض لنز را به کاربر نمی‌دهند و لنزی دائمی با قابلیت‌های محدود روی آن‌ها به صورت فیکس نصب شده است. اما لنزهای بسیار متفاوتی برای دوربین‌های DSLR موجود است و این یعنی با تعویض لنز قابلیت‌های دوربین مثل کیفیت تصاویر، عمق میدان، گستره زاویه دید و خصوصیات دیگر آن قابل تغییر خواهد بود.

● فوکوس خودکار سریع: دوربین‌های DSLR سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ای دارند که به کاربر امکان تعقیب سوژه‌هایی که به سرعت در حرکت هستند را نیز می‌دهد. این یعنی با تنظیمات درست روی دوربین به راحتی می‌توانید بدون تار شدن تصویر از سوژه‌هایی که با سرعت بالایی در حرکتند نیز عکس‌برداری کنید. این قابلیت در بسیاری از رشته‌های عکاسی مثل عکاسی ورزشی، امری واجب است.

● عمر طولانی باتری با هر بار شارژ: در استفاده از این دوربین‌ها به واسطه مجهز بودنشان به منظره‌یاب اپتیکال و عدم نیاز به روشن بودن دائمی صفحه نمایشگر، انرژی زیادی را مصرف نمی‌کنند، درنتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید تا باتری دوربین به اتمام برسد و به بیان دیگر زمان بیشتری برای عکاسی در اختیار کاربر است.

● حافظه بالا: بر خلاف دوربین‌های قدیمی و فیلمی که تصاویر بر روی فیلم‌های عکاسی ذخیره می‌شدند، در دوربین‌های DSLR تصاویر بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند و این کارت‌های حافظه فضای لازم برای ثبت تعداد زیادی تصویر را دارند. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست که هزینه بالایی برای خرید فیلم‌های عکاسی کرد.

دوربین‌های بدون آینه یا میرورلس

دوربین‌های بدون آینه نوع جدیدتری از دوربین‌های حرفه‌ای هستند که از اوایل هزاره سوم میلادی بسیاری از برندهای معروف مثل نیکون، کانن، سونی و دیگر شرکت‌های ساخت دوربین، به تولید این نوع از دوربین‌ها پرداختند. دوربین‌های بدون آینه همان‌طور که از نامشان پیدا است، در ساختار داخلی خود از آینه بازتابی استفاده نمی‌کنند. در این دوربین‌ها نور به طور مستقیم به سطح سنسور تابیده می‌شود و در صفحه نمایشگر LCD دوربین، تصویر روبروی لنز قابل مشاهده است. همچنین در این صفحه نمایشگر کاربر قادر است تا تنظیمات مورد نظر خود را مشاهده و تغییرات دلخواه خود را انجام دهد. برای این دوربین‌ها نیز تعداد بی‌شماری لنز گوناگون موجود است که همین امر فروش و استفاده از این‌گونه دوربین‌ها را در ردیف اول دوربین‌های با قابلیت شخصی سازی قرار داده است. ساختار داخلی این دوربین‌ها ساختار ساده‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR است. در این دوربین‌ها به جای اینکه نور و یا همان تصویر به وسیله آینه به منظره یاب و سنسور منعکس شود، به طور مستقیم توسط حسگر دریافت می‌شود. این دوربین‌ها دارای منظره‌یاب الکترونیک هستند و می‌توانید تصاویر روبروی دوربین را به صورت زنده از طریق آن مشاهده کنید.

عملکرد این دوربین‌ها هنگامی که کاربر دکمه شاتر را فشار می‌دهد به اینگونه است گه تیغه‌ای به سمت بالا می‌رود تا حسگر را بپوشاند، سپس همان تیغه به سمت پایین می‌آید تا حسگر را در معرض تصویر یا به عبارت علمی‌تر همان نور قرار دهد و در نهایت تیغه دیگری به سمت بالا می‌آید و سنسور را دوباره می‌پوشاند تا نوردهی به سنسور متوقف و تصویر مورد نظر توسط دوربین ثبت شود.

مقایسه دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون‌ آینه

قبل از اینکه به توضیح درباره دیگر انواع دوربین‌ها بپردازیم، به علت اینکه دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه از اصلی‌ترین انواع دوربین‌ها برای اکثر نیازهای عکاسی حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی است، بهتر دانستم که قیاسی کلی از این دو نوع دوربین را در اختیار خوانندگان متن بگذاریم، بلکه سوال‌هایی که شاید در ذهن شما وجود دارد کمرنگ‌تر شود و یا رفع گردد.

● دوربین‌های بدون آینه وزن و اندازه کمتری نسبت به دوربین‌ها DSLR دارند. وزن سبک و اندازه کامپکت دوربین‌های بدون آینه موجب سهولت استفاده و حمل برای کسانی که سفر می‌کنند و یا به پیاده روی و عکاسی علاقه‌مندند، است. از بعضی جهات قطعات اضافی موجود در دوربین‌های DSLR موجب کیفیت بیشتر تصاویر می‌شود، اما وزن سنگین و اندازه بزرگ آن‌ها از نقاط ضعف این دوربین‌ها است.

● دوربین‌های بدون‌ آینه توسط منظره یاب و صفحه نمایشگر خود کنتراست و نوردهی دقیقی از تصویر قبل از ثبت آن را نمایش می‌دهند. در دوربین‌های DSLR منظره یاب به صورت اپتیکال وجود دارد که این امر موجب امکان مشاهده کاملاً زنده تصاویر روبروی لنز می‌شود ولی برای اینکه عکاس در استفاده از دوربین‌های DSLR از درستی تنظیمات نوردهی مطمئن شود یا باید درک کاملاً دقیقی از آن‌ها داشته باشد و یا بعد از ثبت تصویر، عکس ثبت شده را بازبینی کند.

● دوربین‌های بدون آینه عمر باتری کوتاه‌تری را با هر بار شارژ به کاربران ارائه می‌دهند. برخلاف منظره یاب اپتیکال موجود در دوربین‌های DSLR، منظره یاب الکترونیک دوربین‌های بدون آینه برای نمایش تصاویر به انرژی الکتریکی نیاز دارد و همین امر موجب کوتاه‌تر شدن دوام باتری می‌شود.

  • محمدحسین زنگی ابادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی